Stručný prehľad histórie bratislavského zboru CB |
2015 |
Zbor na Cukrovej 4 založil účelové zariadenie Združenie škôl C. S. Lewisa, ú.z., ktoré sa stalo zriaďovateľom Cirkevnej základnej školy Narnia a Bilingválneho gymnázia C. S. Lewisa. |
2015 |
Gymnázium sa presťahovalo do zrekonštruovanej budovy na Haanovej ulici č. 28. |
2011 - 2014 |
Kazateľom zboru bol Matěj Hájek. |
2009 - 2015 |
Kazateľom zboru bol Josef Sýkora. V roku 2011 sa stal správcom zboru. |
2013 |
Z "podvečerných" bohoslužieb vznikol druhý zbor CB v Bratislave s názvom Kaplnka. Jeho prvým správcom sa stal Daniel Pastirčák. Bohoslužby tohto zboru sa konali v klube A4 v budove bývalého Kresťanského združenia mladých mužov (YMCA), v súčasnosti sa konajú v priestoroch CB na Cukrovej 4.
|
2013 |
Spoločenstvo vo Sv. Jure sa pretransformovalo na samostatnú kazateľskú stanicu zboru. |
2009 |
V zbore sa začali konať „podvečerné“ bohoslužby s perspektívou, že vznikne nový zbor CB v Bratislave |
2006 |
Vikárom zboru sa stal Josef Sýkora. |
2006 |
Vo Svätom Jure vznikla misijná stanica zboru. Jej vedúcim sa stal Milan Mitana. |
2003 - 2004 |
Vikárom zboru bol Petr Hvalčák. |
1999 - 2004 |
Vikárom zboru bol Daniel Poloha, v r. 2003 ordinovaný za kazateľa CB. |
2004 |
Z iniciatívy D. Laca a D. Číčela bolo založené Bilingválne gymnázium C.S.Lewisa. |
2000 |
V r. 2000 zahájil svoju činnosť aj Dom Betánia Kalinovo. |
1990 - 1997 |
Kazateľ Ján Novák viedol novú stanicu zboru v Petržalke, neskôr pretransformovanú na zbor. V r. 1997 zbor zanikol. |
1997 |
Od r. 1997 funguje aj domáca opatrovateľská služba a od r. 2001 sociálna prevencia a poradenstvo. |
1994 |
V r. 1994 bolo otvorené Aktivačné geriatrické centrum na Partizánskej ul. |
1994 |
Z iniciatívy kazateľa J. Nováka založená cirkevná základná škola. V r. 1997 sa škola pretransformovala po obsahovej aj personálnej stránke. V súčasnosti funguje pod názvom Cirkevná základná škola – Narnia. |
1992 |
Ako kazateľ pre mladých prišiel do zboru Daniel Pastirčák. Správcom zboru je od r. 1997 do 2011. |
1991 |
V r. 1991 sa uviedol do prevádzky Dom Betánia v Senci. |
1984 - 1990 |
Druhým kazateľom zboru bol Ján Novák |
1990 |
Kazateľ F. Ciesar odchádza do dôchodku. Zbor ostáva bez správcu zboru až do r. 1997. |
1990 |
So súhlasom vedenia diakonického zariadenia Betánia v Nemecku bolo založené Diakonické združenie Betánia na Slovensku. Jeho vznik iniciovali Igor André a Dušan Kintler. |
1977 - 1979 |
Daniel Komrska vo funkcii druhého kazateľa. |
1975 - 1977 |
Výstavba novej modlitebne. Stavbu podľa projektu architekta Jana Komrsku viedol Milan Jurčo spolu s ostatnými členmi stavebného odboru. Stavba by nebola možná bez mimoriadnej Božej ochrany a finančnej i pracovnej obetavosti členov zboru a ostatných zborov zo Slovenska, Čiech, Moravy i Tešínska. |
1971 |
Kazateľ G. Sadloň po 32 - ročnej vernej službe v ťažkých obdobiach zboru odišiel do dôchodku. |
1971 |
Zbor pozval do služby správcu zboru Františka Ciesara z Prešova. |
1970 |
Vyšla Biblická konkordancia od Juraja Potúčka. |
1969 |
Tlačou vyšla Biblia v preklade prof. J. Roháčka a notovaný Kresťanský spevník. Na spracovaní spevníka sa podieľala spevníková komisia pod vedením J. Rosu. Boli v nej aj bratia z iných zborov a iných denominácií. |
1968 |
Vznikla diakonická skupina Balzam z iniciatívy J. Rosu a V. Satkeovej (vtedy Barešovej) s cieľom slúžiť tým, ktorí to potrebujú, teda osamelým starším a chorým ľuďom. |
1968 |
M. Machajdíková-Kailingová založila detský spevokol Kvapôčky. Jeho poslaním sa stala oslava Boha spevom a služba ľuďom. |
1967 |
Výročná konferencia JČB prijala zmenu mena cirkvi na Cirkev bratská. |
1966 |
Z iniciatívy Slavoja Krupu vznikla hudobná skupina Tŕne. Jej pôvodná hudobná tvorba ovplyvnila vtedajšiu mladú generáciu. |
1964 |
Vznikol misijný spevokol mladých pod vedením M. Machajdíkovej-Kailingovej. V rámci spevokolu sa v spolupráci s Milanom Jurčom rozvinula výchovná práca s mladými ľuďmi. |
1960 |
Z iniciatívy Drahomíry Janotkovej a Jána Rosu bol založený zborový spevokol. |
1959 |
Komunistická štátna moc zatkla, odsúdila a uväznila bratov Ondreja Luptáka, Vladislava Mateja, Jána Rosu a Jána Holého zo staroturanskej stanice zboru za vymyslený zločin podvracania republiky. Z väzenia ich prepustili po 11 mesiacoch na amnestiu 9. 5. 1960. Neskôr boli v plnej miere rehabilitovaní. |
1957 |
Reprezentanti oboch prúdov vyznali svoje previnenia, nasledovalo vzájomné odpustenie a zjednotenie zboru. |
1954 - 1955 |
Vyhrotenie nedorozumení vyplývajúce z odlišnosti oboch pôvodných duchovných prúdov. Hrozilo rozdelenie zboru. Niektorí bratia pôvodom z MK boli vylúčení zo zboru. |
1950 |
Po neúspešných jednaniach bratislavského MK s Evanjelickou cirkvou a.v. o poslaní MK v rámci ev. a. v. cirkvi časť členov MK z ev. a.v. cirkvi odišla a vlastne pod tlakom režimu sa pripojila k zboru JČB v Bratislave. |
1948 |
Po komunistickom puči vydal režim nový zákon o cirkvách. Náboženská činnosť sa podľa neho mohla praktizovať iba v štátom povolených cirkvách. Členovia bratislavského MK a bratia repatrianti z Levíc na čele s kazateľom J.O. Markušom sa znovu pokúsili založiť slobodnú evanjelickú cirkev. Štátna moc to zamietla. |
1945 |
Činnosť zboru JČB bola v plnej miere obnovená. |
1940 |
JČB na Slovensku bola úradne zakázaná a budovu modlitebne zapečatili. Zbor JČB uzavrel dohodu so zborom Kresťanskej reformovanej cirkvi o formálnom prijatí členov do ich zboru, pričom si členovia JČB zachovali úplnú autonómiu vo všetkých aktivitách. |
1939 |
Vznik Slovenského štátu. Väčšina členov zboru českej národnosti musela opustiť Slovensko. Zostalo 20-25 členov. |
1938 |
Po „anšluse“ Rakúska nemecké úrady zakázali zbor JČB vo Viedni. Tamojší kazateľ Gustáv Sadloň musel opustiť krajinu. Zbor ho pozval za kazateľa. |
1937 |
Kazateľ Svoboda odišiel do Litomyšli. Do zboru prišiel vypomôcť kazateľ v dôchodku Antonín Chráska. Zostal až do novembra 1938. |
1933 |
Zbor kúpil budovu bývalého vojenského súdu z čias rakúsko-uhorskej monarchie, ktorá stála na mieste dnešnej modlitebne. Upravili ju na účely modlitebne a bytu pre kazateľa. |
1932 |
Prichádza kazateľ Václav Svoboda. |
1931 |
Kazateľom sa stal J. Slanina. Už z predchádzajúceho obdobia pretrvávali problémy vo vzájomných vzťahoch členov. Kazateľ Slanina situáciu nezvládol a po pol roku odišiel. |
1928 |
Vytvorenie samostatného zboru JČB, L. Mikulecký inštalovaný za kazateľa zboru. |
1927 |
Slovenská časť spoločenstva ostala v ev. a. v. cirkvi a v Bratislave založila pobočku MK. Cesty oboch duchovných prúdov sa na čas rozišli. |
1926 |
Prvým správcom stanice sa stal kazateľ Ladislav Mikulecký. V r. 1930 odišiel na Valašsko. |
1924 |
Skupiny sa nedohodli, česká strana iniciovala vznik brnianskej stanice JČB v Bratislave. |
1922 - 1923 |
Zápas komunity o to, kam sa zaradiť. Vytvorili sa dve skupiny. Jedna pod vedením Jozefa Roháčka uprednostňovala založenie slobodnej prebudeneckej cirkvi s názvom Slovenská bratská jednota, do ktorej by sa okrem zhromaždenia v Bratislave začlenili aj všetky spoločenstvá Modrého kríža (MK) na Slovensku. Jednota mala byť duchovne previazaná s JČB. Kristína Royová za Modrý kríž návrh odmietla. Česká skupina reprezentovaná bratom Václavíkom sa chcela pričleniť k JČB. |
1921 |
Zhromaždenie u rodiny Kinclovcov viedol Jozef Roháček, ktorý neskôr preložil Bibliu z pôvodných jazykov do slovenčiny. K spoločenstvu sa postupne pridalo niekoľko rodín slovenských repatriantov z maďarskej Nyiregyhazy. |
1917 - 1919 |
Do Bratislavy sa presťahovali viaceré české rodiny pôvodom z Jednoty českobratskej (JČB). Pre vznik zboru bola najvýznamnejšou rodina Kinclová. V tejto rodine sa začali konať prvé zhromaždenia. |